Timnas Malaysia Bukan Lagi Berjuluk Harimau Malaya

Asosiasi Sepak Bola Malaysia (FAM) secara resmi mengganti julukan tersebut dengan Harimau Malaysia.
Sebagai catatan, julukan Harimau Malaya sebenarnya dicetuskan oleh Presiden Republik Indonesia pertama, Ir. Soekarno. Pada 1953, Bung Karno menyaksikan laga antara Timnas Indonesia melawan Malaysia, dan sejak itulah sang proklamator menyebut tim nasional Malaysia dengan julukan Harimau Malaya.
Kata Malaya sudah tidak lagi tepat untuk menggambarkan Malaysia secara keseluruhan. Kata Malaya sudah tak lagi digunakan sejak 1963, jelas Presiden FAM, KDYTM Tengku Abdullah Al-Haj Ibn Sultan Haji Ahmad Shah, beberapa waktu lalu.
Kata Malaysia lebih merepresentasikan Malaysia secara keseluruhan, termasuk Sabah dan Sarawak yang berada di Pulau Kalimantan, yang selama ini merasa tersisih dengan penggunaan kata Malaya, lanjutnya.
Penggantian julukan itu sebenarnya juga diusulkan oleh Menteri Pemuda dan Olahraga Malaysia, Khairy Jamaluddin Abu Bakar. FAM pun menggelar sayembara untuk membuat logo baru tim nasional Malaysia dan telah mempersiapkan hadiah yang cukup besar untuk pemenangnya.
Kami mulai mengumandangkan era baru di sepak bola Malaysia mulai 2016 ini, papar KDYTM Tengku Abdullah Al-Haj Ibn Sultan Haji Ahmad Shah.
Kami ingin bangkit dan kembali jadi timnas yang disegani di pentas internasional. Penggunaan julukan Harimau Malaysia jadi permulaannya, tutupnya.

carhartt-japan.com judi bola online terpercaya Sumber: Sidomi